Beleidsopgave
4.1 Een aantrekkelijk en gevarieerd vestigingsklimaat voor wonen en werken
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting | |
174101 Toereikende spreiding en bereikbaarheid van voorzieningen en aanbod voor wonen over het Drentse netwerk van steden en dorpen | Monitoring regionale ontwikkeling woningvoorraad voor de agenda woningbouwopgave | Monitoring uitgevoerd van de woningvoorraad en bevolkingsontwikkeling ten behoeve van de gemeentelijke woonplannen en het te ontwikkelen Strategisch Voorraad Beleid. | ||
Monitoring en prognose bevolkingsontwikkeling voor diverse beleidsdocumenten | Op verzoek van gemeenten en andere stakeholders zijn prognosegegevens verstrekt. Er is gestart met een potentiekaart energiebesparing woningen. Prognoses hebben de lobby voor de krimplabel Oost Drenthe ondersteund. | |||
Interbestuurlijk toezicht (IBT) aangaande statushouders en daarnaast gemeenten stimuleren de taakstelling te realiseren | IBT uitgevoerd. Drenthe loopt voorop in Nederland met de realisatie van de doelstelling huisvesting statushouders. | |||
RGA: Regionale afstemming/monitoring ontwikkeling woningbouw en bedrijventerreinen | De Woningmarktanalyse Regio Groningen-Assen is begin 2017 afgerond en op basis hiervan zijn voor de regio nieuwe afspraken gemaakt. | |||
Verkenning naar stimuleringsregeling starterswoningen | Na consultatie van de Drentse gemeenten is de Impuls Volkshuisvesting ontwikkeld, waarmee de provincie knelpunten op het gebied van huisvestingsprojecten helpt oplossen. | |||
174102 Initiatieven die een vernieuwende verbinding leggen met de ruimtelijke kwaliteiten van Drenthe | Ontwerpbijdragen in de realisatie van gebiedsontwikkelingen en bestemmingsplannen | De ontwerpende benadering succesvol ingebracht in de verkenningsfase van Rijkswaterstaat om te komen tot de Zonne-route A37. | ||
174103 Juiste functie op de juiste plek | Planadvisering met behulp van Wro-instrumentarium en de ladder van duurzame verstedelijking met aandacht voor ruimtelijke kwaliteit | In het kader van onze wettelijke taak zijn er 298 adviezen uitgebracht; het betreft de volgende plannen Voorontwerp 103, Ontwerp 116 en Vastgesteld 79. | ||
174104 Bevorderen van binnensteden en dorpskernen met eigen karakteristieken | Uitvoeren Retailagenda 2016-2020 | Er is in 2017 door alle Drentse gemeenten uitvoering gegeven aan de gezamenlijk gemaakte afspraken uit Retailagenda Drenthe. Iedere gemeente doorloopt daarin haar eigen proces in samenwerking met lokale marktpartijen. Gedurende het hele jaar 2017 heeft de provincie hierin een faciliterende rol vervult met aandacht voor kennis-, ervaring en netwerk delen, bijeenkomsten en de Talkshow Let’s Retail organiseren. | ||
Start inzetten Binnenstadfonds | Vanaf juli 2017 is het Binnenstadfonds door PS beschikbaar gesteld voor 7 van de 12 Drentse gemeenten. Dit heeft enorm stimulerend gewerkt voor zowel de betreffende gemeenten als de lokale ondernemers en vastgoedpartijen. Door de voorwaarde van cofinanciering werd door het Binnenstadfonds een momentum gecreëerd waardoor prioriteit is gegeven aan het in samenwerking met lokale marktpartijen en bewoners tot stand komen van binnenstadvisies en uitvoeringsplannen met een reële financiële onderbouwing. Eind 2017 hebben de 4 grote steden van Drenthe allen hun visie en plannen gereed en bij de provincie ingediend. Samengevat, in het jaar 2017 zijn veel plannen gemaakt om Drentse winkelgebieden compacter en vitaler te maken. | |||
174105 Meer economisch ruimtegebruik | Ontwerp Omgevingsvisie | In het kader van de Revisie van de Omgevingsvisie is door PS een startnotitie vastgesteld. Er zijn beleidsverkenningen gedaan voor energielandschappen, sterke steden en vrijetijdseconomie. Tijdens de Revisie op Reis is integrale inbreng geleverd door de partners. De opbrengst van dit proces is verwerkt in een koersdocument waarvan PS kennis heeft genomen. Ook is een Notitie reikwijdte en detailniveau voor het milieueffectenonderzoek vastgesteld door PS. | ||
Provinciale Omgevingsverordening waar nodig aanpassen | Dit jaar geen aanpassingen van de POV aan de orde. Wel consultaties uitgevoerd met het oog op de vertaling van revisie OGV in de POV. | |||
Instellen Herstructureringsfonds | In mei 2017 hebben Provinciale Staten ingestemd met de Regeling Herstructurering Ruimtelijke Kwaliteit ten laste van de Investeringsagenda. Doel van de investering is om ruimtelijke kwaliteit toe te voegen in de gebouwde omgeving op basis van cofinanciering. Het gaat niet alleen om het opknappen van een pand maar het moet kwaliteit toevoegen in de omgeving. Zowel publieke als private partijen kunnen een aanvraag indienen voor een bijdrage aan een project. Naast ruimtelijke kwaliteit worden ook de integrale thema’s duurzaamheid en leefbaarheid meegewogen bij de besluitvorming. In 2017 is een subsidieaanvraag van € 105.000 toegekend voor het realiseren van een skeeler-/ijsbaan op braakliggende verontreinigde grond en bij een leegstaand pand in Nieuw-Buinen. Het project heeft de ruimtelijke kwaliteit verbeterd en heeft een gunstig effect op de leefbaarheid van het dorp. Daarnaast zijn er diverse subsidieaanvragen in voorbereiding gekomen, waarvan het merendeel definitief tot een subsidieaanvraag zal leiden. Met de Regeling HRK kunnen veel projecten, die de ruimtelijke kwaliteit in de bebouwde omgeving van Drenthe versterken, uitgevoerd worden. | Van de € 1.150.000 voor 2017 is in 2017 slechts €105.000 is toegekend. Dit komt omdat de subsidie pas na de zomer van start is gegaan, in combinatie met het feit dat zowel het aanvragen als het honoreren van subsidieaanvragen de nodige tijd kost. Vanaf de zomer 2017 zijn er diverse subsidieaanvragen in voorbereiding gekomen, waarvan het merendeel definitief tot een subsidieaanvraag zal leiden. Van het resterend budget van 2017 van € 1.045.000 is al € 545.000 overgeheveld naar 2018. Daarmee komt het subsidieplafond 2018 op € 2.545.000 voor de Uitvoeringsregeling HRK. | ||
174106 In 2021 is de provincie Omgevingswet proof | Samenwerking met gemeenten is georganiseerd | Samenwerking met gemeenten is opgestart. | Onderdeel van de implementatie van de Omgevingswet is de samenwerking tussen de ketenpartners. In VDG verband is een eerste verkenning uitgevoerd naar de samenwerking. | |
Stappenplan invoering Omgevingswet 2019 | Stappenplan invoering Omgevingswet 2019 is vertraagd. | Landelijke ontwikkelingen zoals het uitstel van de invoering van de omgevingswet naar 1 januari 2021 en het financieel tekort op o.a. digitaal stelsel (DSO) heeft tot gevolg dat stappenplan voor het implementatietraject van de Omgevingswet meer tijd vergt. | ||
Pilots regelruimte | Pilots regelruimte zijn nog niet uitgevoerd. | Als gevolg van het uitstel van de invoering van de Omgevingswet zijn de pilots regelruimte nog niet uitgevoerd. | ||