Programma's
Omschrijving
In de begroting 2017 schreven we over dit speerpunt:
Goed en veilig bereikbaar zijn, is van economisch en maatschappelijk belang. Vrijwel iedereen neemt dagelijks deel aan het verkeer in welke vorm dan ook. Zelfstandig of begeleid. Naar huis, werk, school of bijvoorbeeld recreatief. Samen met onze partners zoals gemeenten, Rijk en maatschappelijke organisaties investeren we in veilige wegen, een betrouwbaar openbaar vervoer en het stimuleren van het gebruik van de fiets en van veilig gedrag in het verkeer. |
Speerpunt 3: Bereikbaar Drenthe, verantwoording bij de jaarrekening.
N34
Voor de N34 zijn de ruimtelijke procedures en grondaankopen in gang gezet. In de ruimtelijke procedure loopt een beroepsprocedure. Het merendeel van de benodigde grond is verworven. Voor een aantal percelen is een onteigeningsprocedure gestart. Diverse aansluitingen op de N34 en N391 zijn gerealiseerd. Aan de hand van het onderzoek naar de mobiliteitsknelpunten in de verbinding Emmen-Groningen is de keuze gemaakt voor het scenario partiële verdubbeling van de N34. Dit scenario wordt nader uitgewerkt.
Logistiek
In Zuidoost-Drenthe hebben we ingezet op het verder verbeteren van de achterlandverbindingen naar Duitsland en Twente. In de Regio Groningen-Assen is gewerkt aan de ontwikkeling van een logistieke hub bij Flora Holland.
Openbaar vervoer en innovatie
De aanbesteding voor de nieuwe concessie voor het openbaar busvervoer in Drenthe en Groningen is gestart. In het programma van eisen hebben duurzaamheid en nieuwe vormen van vervoer een belangrijk aandeel. Daarnaast hebben we samen met gemeenten in Groningen en Drenthe de gezamenlijke concessie Publiek Vervoer voor het doelgroepenvervoer aanbesteed. Er wordt ingezet om Publiek Vervoer door te ontwikkelen en een koppeling te maken als MAAS-pilot, met de inzet van autonome voertuigen en bijvoorbeeld drones. Groningen Airport Eelde is door het Rijk aangewezen als Dronehub. Het aantal reizigers op de Vechtdallijnen met onder andere de spoorverbinding Emmen-Zwolle is in 2017 opnieuw gestegen.
Qbuzz directeur Astrid Veldhuizen en gedeputeerde Henk Brink bij eerste OV dubbeldekker
Fiets
Voor de fietssnelweg Assen-Groningen is een keuze gemaakt voor een uitvoeringsscenario. Delen van het tracé werken we nader uit. Met Overijssel heeft afstemming plaatsgevonden over een hoogwaardige snelle fietsverbinding Meppel-Zwolle. Er is voor gekozen om de bestaande fietsverbinding te verbeteren. Waar mogelijk werken we aan het verder innovatief verduurzamen van openbare verlichting, met dynamische (fietspad)verlichting. De ontwikkeling van het innovatief fietsmonitoringssysteem loopt volgens planning.
Verkeersveiligheid
Met zowel het veiliger inrichten van wegen en fietspaden als gedragsbeïnvloeding werken we aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De visie voor de N375, de weg van Pesse naar Meppel, is afgerond. Met een omgevingsproces, waarbij we omwonenden en belanghebbenden nauw betrekken, werken we dit nader uit. Om het aantal ernstige ongevallen op de N34 terug te dringen zijn we daar begonnen met een gedragscampagne die is gericht op het verminderen van inhalen, keren en afleiding in de auto.
Met onze partners in het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe, hebben we meerjarige afspraken in het Programma 'Samen richting Nul verkeersslachtoffers!'
RSP
De maatregelen binnen het Regio Specifiek Pakket (RSP) liggen op schema. We hebben in het afgelopen jaar verder gewerkt aan de voorbereidende werkzaamheden voor de reconstructie van de aansluiting van de Rondweg Emmen op de N34. De Spoorboog bij Coevorden is afgerond, in mei 2017 heeft een feestelijke opening plaatsgevonden. De planologische procedure voor de verruiming van de spoorboog Hoogeveen is afgerond. De 5e en 6e trein rijdt tussen Assen en Groningen en de verdubbeling van het spoor Zwolle-Herfte is in voorbereiding.
Eerste (historische) trein over de nieuwe spoorbrug tijdens de opening op woensdag 3 mei 2017
Successen
- De provincie heeft zich sterk gemaakt voor de samenwerking tussen gemeenten en het OV-bureau om het platteland bereikbaar te houden door het combineren van verschillende soorten publiek vervoer. |
Knelpunten
- Door de aantrekkende economie stijgen de prijzen van aannemers. Hierdoor wordt de ruimte die in de budgetten aanwezig was voor incidentele opdrachten (calamiteiten en klachten) volledig opgesoupeerd door structurele contracten die nodig zijn voor uitvoering van beheer en onderhoud. De huidige budgetten zijn niet meer toereikend om het huidige kwaliteitsniveau te handhaven. De aantrekkende markt met stijgende prijzen geldt ook voor infraprojecten. Wij komen in 2018 met voorstellen. |