Reserve Investeringen verkeer en vervoer
060199 | Reserve Investeringen verkeer en vervoer | ||||
Verloop | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Saldo aanvang jaar (1) | 31.746.141 | 41.812.196 | 41.061.359 | 39.176.346 | 37.004.727 |
Begrote onttrekking (2) | - | 750.837 | 1.885.013 | 2.171.619 | 3.884.648 |
Begrote toevoeging (3) | 6.291.055 | - | - | - | - |
Begrote lasten programma (4) | 4.324.444 | 3.890.309 | 4.381.717 | 4.609.518 | 4.560.383 |
Werkelijke/beoogde lasten programma (5) | 4.324.444 | 3.890.309 | 4.381.717 | 4.609.518 | 4.560.383 |
Begrote baten programma (6) | |||||
Werkelijke/beoogde baten programma (7) | 3.775.000 | ||||
Saldo einde jaar (8=1-2+3+4-5-6+7) | 41.812.196 | 41.061.359 | 39.176.346 | 37.004.727 | 33.120.079 |
060199 Reserve Investeringen verkeer en vervoer | |
Doelstelling (in te realiseren maatschappelijke doelstellingen) | Egaliseren van de kapitaallasten van infrastructurele investeringen. |
Instellingsbesluit | Nota Reserves en Voorzieningen 2005 d.d. 15 juni 2005 |
Portefeuillehouder | Henk Brink |
Teamleider | Wouter Meijerman |
Programma | 3: Regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer |
Toelichting | Geraamd zijn de onttrekkingen ter dekking van de kapitaallasten met betrekking tot investeringen verkeer en vervoer. Het betreffen zowel de investeringen uit het Investeringsprogramma 2010 als de investeringen die gemoeid zijn met het lopende IVV tot en met 2015 alsook het investeringsprogramma 2016-2020. Een investeringsprogramma is gericht op een veilige bereikbaarheid Drenthe. Daarbij hebben we doelstellingen voor het versterken van (inter)nationale verbindingen over spoor, weg, water en lucht en het realiseren en versterken van het regionale netwerk inclusief het toeristisch recreatief gebruik voor fiets, auto, openbaar vervoer en goederenvervoer. Samen met het OV-bureau Groningen-Drenthe wordt ingezet op verdere productinnovatie binnen het openbaar vervoer. Waar mogelijk en wenselijk worden in de verkeers- en vervoerssector innovatieve en energiebesparende maatregelen toegepast. |
Wat was in 2017 gepland? | Op basis van het normbedrag voor 2017 van € 5.549.353,-- en de kapitaallasten van € 4.731.375,-- is begroot een bedrag van € 817.978,-- aan de reserve toe te voegen. Naast deze toevoeging is ook een bedrag van € 5.873.076,-- begroot als toevoeging, in verband met gewijzigde BBV-voorschriften. |
Wat is in 2017 gerealiseerd? | De begrote toevoegingen zijn gerealiseerd. Daarnaast is een bedrag van € 3.775.000,-- extra toegevoegd. Dit was niet geraamd was. |
Wat zijn de oorzaken van eventuele afwijkingen? | Vanaf 2017 is het niet meer toegestaan bijdragen, die zijn afgestemd met het Verkeer- en vervoersberaad, vanuit de provinciale BDU verkeer en vervoer regeling aan de eigen provinciale investeringsprojecten toe te kennen. Het is wel het mogelijk deze bijdragen te storten in de Reserve verkeer en vervoer en dan vervolgens deze stortingen te gebruiken ter dekking van de hogere kapitaallasten die het gevolg zijn van het niet meer mogen opnemen van de eigen bijdragen aan investeringsprojecten. Van deze mogelijkheid is gebruik gemaakt door een bedrag van € 3.775.000,-- toe te voegen, waardoor het realiseren van de projecten geen probleem is. |
Wat is het (meerjarige) effect van eventuele afwijkingen | N.v.t. |