Beleidsopgave
3.1 Bereikbaar Drenthe
Doelstelling | Geplande resultaten | Gerealiseerde resultaten | Status realisatie met toelichting | |
173101 Realiseren en versterken van het regionale netwerk voor auto, openbaar vervoer, fiets en goederenvervoer | Verdubbeling N34 Coevorden-Emmen | De Raad van State heeft een tussenuitspraak gedaan waarin het bestemmingsplan grotendeels overeind is gebleven. Op enkele onderdelen moet nader onderzoek plaatsvinden. De uitvoering van het project kan nog steeds plaatsvinden in 2019. | ||
Toekomstbestendig Verkeersplein Gieten | Wordt opgenomen in het onderzoek naar partiële verdubbeling als onderdeel van de corridor Emmen - Groningen. | |||
Besluitvorming partiële verdubbeling N34 vanaf de N381 in noordelijke richting | De vooronderzoeken hebben plaatsgevonden t.b.v. besluitvorming over partiële verdubbeling. | |||
Aansluiting N34 Exloo ongelijkvloers | Het project is gerealiseerd. De opening was op 27 maart 2017. | |||
Ongelijkvloerse aansluitingen van de N391 bij Roswinkel, Emmerschans en met de N366 | De ongelijkvloerse aansluiting Roswinkel is gerealiseerd; de opening vond plaats op 13 november 2017. | |||
Besluitvorming over uitruil N391 en N862 en optimalisering stroomweg N391 | We zijn in gesprek met de gemeente Emmen | Het betreft een omvangrijk besluitvormingsproces. Besluitvorming wordt verwacht in voorjaar 2018 | ||
Projecten Bereikbaarheid met geaccordeerde financiering opgenomen in Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer PUP, www.provincie.drenthe.nl/pup | Projecten Bereikbaarheid met geaccordeerde financiering zijn opgenomen in Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer PUP. Voor het PUP 2017/2018 zie www.provincie.drenthe.nl/pup.nl | |||
Ongelijkvloerse aansluitingen van de N34 bij Klijndijk, Emmen-West en Klooster | Voor Klijndijk is de bestemmingsplanprocedure gestart. Voor Emmen West zijn de onderzoeken ter voorbereiding van de bestemmingsplanprocedure afgerond. | |||
173102 Versterkte (inter)nationale verbindingen over spoor, weg, water en door de lucht | Rapportage treinverbinding Emmen-Stadskanaal | Het onderzoek is afgerond. | ||
Verbeterde achterlandverbindingen | Door Bentheimer Eisenbahn is onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten/baten. In 2018 start de planstudie. | |||
Verdubbeling spoor Zwolle - Herfte incl. knoop Herfte | Het project is in aanbesteding volgens planning. Geplande opening in 2021. | |||
Realisatie Port of Zwolle, goede bereikbaarheid over water van Zwolle, Kampen en Meppel | Het beleid i.r.t. Port of Zwolle is doorlopend in ontwikkeling. | |||
Afstandsbediening operationeel op 1 januari 2018 van de Meppelerdiepsluis en de Eshuis-, Kaap (2x)- en Galgenkampsbrug in Meppel | Het project is gerealiseerd. | |||
Luchthavenbesluiten en -regelingen en afgifte ontheffingen | Jaarlijks worden ongeveer 40 ontheffingen verleend. Het jaar 2017 week daar niet van af. Groningen Airport Eelde is in het najaar gestart met de aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit. Als eerste stap is de Notitie Reikwijdte en Detailniveau uitgebracht. Het Luchthavenbesluit Heli Holland is aangepast voor de plaatsing van geplande windturbines door de gemeente Emmen. | |||
Lobby snelle verbindingen richting Twente en Randstad | In diverse lobby dossiers komt snelle verbinding met Randstad en Twente op tafel. | |||
Toekomstbestendig Groningen Airport Eelde | Eind 2016 hebben de aandeelhouders gekozen voor het voorkeursalternatief ‘Investeren’, waarbij de luchthaven zich de komende periode zal ontwikkelen tot ‘Toegangspoort voor Noord-Nederland’. In 2017 hebben vier van de vijf aandeelhouders besloten garant te staan voor hun volledige aandelenpercentage. De gemeente Groningen kiest voor een ander beginpunt. Nu (maximum)bedrag ineens en met bijdragen van derden toegroeien naar het totaal van € 46 miljoen voor alle aandeelhouders samen. Het aantal passagiers is 2017 toegenomen en de transitie naar de nieuwe organisatie opzet is ingezet. Een eerste bijdrage in de overheidsactiviteiten als brandweer en security (NEDAB) die de luchthaven verricht is toegekend en het ontwikkelen van nieuwe routes is voortvarend ingezet. | |||
Emmen Coevorden logistieke regio | De ontwikkeling van de logistieke regio Emmen Coevorden is een doorlopend proces. | |||
Flora Holland logistieke hub als onderdeel Beter Benutten Regio Groningen Assen | FloraHolland te Eelde is één van de twee locaties binnen de Regio Groningen Assen waar een logistieke hub ten behoeve van een efficiënte regionale en stadsdistributie wordt gerealiseerd. In 2017 zijn de randvoorwaarden gerealiseerd om bij FloraHolland Eelde te starten met de logistieke hub. Zo is in 2017 bijvoorbeeld een nieuw Venstertijden- en privilegebeleid in de binnenstad van Groningen van kracht gegaan en heeft FloraHolland geïnvesteerd in de herinrichting van het terrein. De volgende fase wordt uitgevoerd onder de vlag van het in 2017 door de Provincie geïnitieerde en toegekende Europese project SurfLogh (Smart URban Freight LOGistic Hubs). | |||